سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

محبوب ترین ارز مجازی جهان،رکورد را شکست

بر اساس اطلاعات به دست آماده، ظرف چند روز آینده تعداد بیت کوین های جهان به ۱۷ میلیون واحد می رسد.به نقل از کوین دسک، بر اساس اطلاعات به دست آمده از وب سایت «بلاک چین دات اینفو شوز» انتظار می رود که طی روزهای آینده تعداد بیت کوین های جهان به مجموع ۱۷ میلیون واحد برسد.این توسعه می تواند نقطه عطف دیگری برای بیت کوین، محبوب ترین ارز مجازی جهان باشد. بر اساس تخمین های انجام گرفته شده در مجموع می توان  ۲۱ میلیون واحد بیت کوین در جهان داشت.البته زمان دقیق استخراج بیت کوینی که به واسطه آن تعداد بیت کوین ها به ۱۷ میلیون واحد می رسد را نمی توان پیش بینی کرد؛ اما هر بلوک بیت کوین، ۱۲.۵ بیت کوین جدید تولید می کند و اگر تقریبا هر ۱۰ دقیقه بلوک های بیت کوین ایجاد شوند، در روز ۱۸۰۰ واحد بیت کوین جدید استخراج می شود.به گفته برخی از فعالان این عرصه، تاکنون ۸۰ درصد از مجموع بیت کوین هایی که می توان با توجه به ظرفیت های جهان استخراج کرد، تولید شده اند و فقط یک پنجم آن برای آینده باقی مانده است.بر همین اساس، اولین واحد بیت کوین در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی پا به دنیای ارزهای مجازی گذاشت و از آن سال به بعد فعالان این عرصه دائما در جهت استخراج واحد های بیت کوین با سخت افزارهای مخصوص آن بوده اند.

 

خسروی،جیب دلاری دولت را لو داد

بهزاد خسروی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: دولت در سال ۹۷ بودجه خود را با قیمت ۵۵ دلار برای هر بشکه نفت و نرخ ۳۵۰۰ تومان برای دلار تعریف کرده است که با این حالت درآمد دولت برای سال ۹۷ چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار بود. وی با بیان اینکه از این مبلغ نیمی از آن سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی کشور است، افزود: با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومانی و اختلاف قیمت ۷۰۰ تومانی آن برای مبلغ ۲۵ میلیارد دلار‌ی که درآمد دولت محسوب می‌شود می‌توان دریافت که چیزی بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر از بودجه ۹۷ می‌شود. خسروی با مبنا قرار دادن نفت ۶۵ دلاری برای درآمد دولت در سال ۹۷، چیزی حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر عاید دولت می‌شود که با رقم ناشی از افرایش قیمت دلار چیزی حدود ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به درآمد‌های دولت افزوده می‌شود.وی ضمن تاکید بر ورود مجلس به اضافه درآمد دولت عنوان کرد: مجلس باید نظارت دقیقی به واریز شدن این مبالغ به خزانه دولت داشته باشد چرا که پیش از این شاهد بوده‌ایم عدم نظارت صحیح مجلس منجر به اضافه برداشت‌های دولت از خزانه شده و حتی دولت‌ها با کسری بودجه شدیدی مواجه شده‌اند. خسروی با اشاره به بحران‌هایی که بانک مرکزی با آن روبه‌رو شده است عنوان کرد: در شهریورماه سال جاری کسانی که سپرده با نرخ ۱۵ درصد خود را در بانک‌ها قرار داده‌اند، تاریخ یک ساله آن‌ها تمام می‌شود و پول‌های خودرا به همراه سود ۱5درصد آن دریافت می‌کنند وحجم بالایی از نقدینگی آزاد می‌شود.وی در ادامه افزود: دولت و بانک مرکزی باید به فکر چاره‌اندیشی باشد که هنگامی که سررسید این پول‌ها فرا رسید این نقدینگی آزاد شده و می‌تواند تنش زیادی در بازار سکه، ارز و طلا ایجاد کند که باید از همین حالا دولت و بانک مرکزی به فکر چاره‌اندیشی باشد.

 

 

فتا به بهشت تبهکاران ششگانه،هشدار نهایی را داد

شبکه اجتماعی تلگرام با بهره گیری از مشخصه گمنامی کاربران به بهشتی برای خلافکاران تبدیل شده و شش گروه از جرایم شامل کلاهبرداری، تروریسم، شایعه پراکنی، باجگیری، فروش محصولات قاچاق و غیرمجاز و فروش مواد مخدر در این شبکه مجازی شایع شده است. تلگرام بنا به تبلیغات رسانه‌ای خود، اعتقاد به حفاظت فراقانونی از اطلاعات کاربران دارد و همین موضوع است که تلگرام را به بهشتی برای خلافکاران تبدیل کرده است تا جایی که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که ساختار طراحی تلگرام به همین منظور و برای حمایت از رفتارهای مجرمانه طراحی شده است. در اثر گمنامی مخاطبان و عدم توانایی پیگیری قضایی، جرایم مختلفی در تلگرام در حال انجام است که از بین آنها به این موارد می‌توان به کلاهبرداری اینترنتی، تروریسم، شایعه‌پراکنی، تهمت زدن و هتک حیثیت، فریب و باج‌خواهی اشاره کرد که در ادامه به طور مختصر به آنها می‌پردازیم. به گفته رئیس پلیس فتا حدود نیمی از جرایم سایبری کشور در تلگرام رخ می‌دهد که بخش مهمی از این جرایم به دلیل گمنامی است. اما تلگرام اساس سیاست خود را گمنامی کاربران برای دور زدن قوانین کشورها بنا کرده است و البته مشکل همکاری نکردن تلگرام با نهادهای قضایی و انتظامی تنها منحصر به ایران نیست. تلگرام در کشورهایی مانند عربستان،چین،عمان به طور کامل فیلتر است و امکان دسترسی کاربران به آن کاملا مسدود می‌باشد و اخیرا کشورهای روسیه و اندونزی نیزاین پیام‌رسان را فیلترکرده‌اند.اقدامات تلگرام باعث شد تا خانم «ترزامی» نخست وزیر انگلستان در نشست داووس در سال گذشته مشخصا به تلگرام اشاره کرده و این پیام‌رسان را «خانه مجرمان و تروریست‌ها» بخواند.

 

سکه،زنجیر پاره کرد

در بازار تهران سکه طرح جدید با ۲۳ هزار تومان افزایش، یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان معامله شد.امروز در بازار تهران سکه طرح جدید انواع سکه رشد کرد. سکه طرح جدید 23 هزار تومان، طرح قدیم 16 هزار تومان، نیم سکه 13 هزار تومان، ربع سکه 6 هزار تومان، سکه گرمی 2 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 208 تومان افزایش قیمت داشت.قیمت اونس نیز در بازار جهانی طلا با 73 سنت کاهش 1323 دلار و 58 سنت درج شد.بر اساس این گزارش معاملات در صرافی‌ها همچنان در حالت تعلیق قرار دارد اما یکی از سایت‌های مرجع انتشار لحظه‌ای قیمت‌ها، بهای یورو را 6890 تومان درج کرده است. همچنین نرخ معاملاتی پوند 7847 تومان و درهم 1531 تومان ثبت شده است.

 

وزیر،ویزای ارز دیجیتالی را مهر کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیکره آینده جهان براساس فناوری «بلاک چین» (زنجیره بلوکی) است، برگشت به عقب در برابر ارز دیجیتال را بی معنا دانست و گفت: مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی آماده شد. فناوری زنجیره بلوکی (بلاک چینBlock Chain) یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفترکل عمومی از همه تراکنش ها یا رویدادهای دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل دهنده اش به شکل مشترک اجرا می شود؛ نفوذ ناپذیری آن در برابر هکرها از ویژگی های آن است که سبب شده تا ارزهای دیجیتال برپایه این فناوری شکل بگیرند و رشد کنند.بانک مرکزی دوم اردیبهشت ماه امسال در بخشنامه ای تاکید کرد که به کارگیری ابزار بیت کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.این بخشنامه، واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت به طوری که محمدجواد آذری جهرمی به مصوبه اخیر بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: مصوبه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اصلی پول و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین که به بانک ها و صرافی ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به معنای ممنوعیت و یا محدودیت بکارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست. اما بیت کوین همه ارز دیجیتال نیست و آینده چهارچوب و پیکره اینترنت جهان مبتنی بر بلاک چین خواهد بود.ارز دیجیتال با «بیت کوین» در سال 2008 میلادی تولد یافت؛ مزیت این ارز اینکه تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است.به طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی کند.از آنجا که حساب ها شفاف و تراکنش ها قابل مشاهده و تایید دیگران است، امکان تقلب ندارد اما معامله گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می مانند و همین مزیت سبب شده است بسیاری از دولت ها درصدد ممنوعیت آن برآیند.

 

زمانی نیا،روی نفتی برجام را رو کرد

«امیرحسین زمانی نیا» معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در ششمین همایش تجاری بانکی ایران و اروپا افزود: باقی بودن برجام به این معنی است که باید تجهیزات صنعت نفت به راحتی از بازارهای جهانی خریداری شود و حمل و نقل کشتی ها و نفتکش ها دچار مشکل نشود.زمانی نیا با بیان اینکه بیشترین بهره در دوران کوتاه بعد از برجام را در صنعت نفت و گاز داشتیم، گفت: در این مدت در مقایسه با قبل از برجام حدود 1.4 میلیون بشکه نفت و گاز روزانه بیشتر تولید کردیم و حدود 1.18 میلیون بشکه در روز افزایش صادرات داشتیم. وی به افزایش 400 درصدی تولید ایران از میدان مشترک غرب کارون اشاره کرد که با سرمایه گذاری های داخلی انجام شده است و ادامه داد: در این دوره برداشت گاز از 285 میلیون مترمکعب به 553 میلیون مترمکعب رسیده و اینها نشانگر رشد خوب در این حوزه است. به گفته وی 92 درصد خانواردهای شهری و 76 درصد خانوارهای روستایی از نعمت لوله کشی گاز برخوردار هستند. زمانی نیا بیان کرد: 42 درصد سوخت نیروگاه های ما در سال 1392 سوخت مایع بود و با افزایش تولید گاز و سیاستگذاری های وزیر نفت، گاز جایگزین شده و زیر 10 درصد سوخت نیروگاه ها سوخت مایع هستند.وی اضافه کرد: چند قرارداد بزرگ بر مبنای مدل های جدید قراردادی برای کارهای بالادستی در دست اقدام داریم البته مساله ترامپ رییس جمهوری آمریکا با این موضوع مرتبط است و برای همین این قراردادها به کندی پیش می رود تا تکلیفشان روشن شود. معاون بین الملل وزارت نفت گفت: حدود 6 میلیارد دلار منابع برای شرکت های داخلی وطرح های کوچک سرمایه گذاری برای نگهداشت و افزایش توان تولیدداخلی تامین کردیم و باجدیت پیش خواهیم گرفت. زمانی نیا همچنین درباره صادرات گاز نیز گفت:به زودی60 میلیون مترمکعب در روز صادرات گاز خواهیم داشت و پنج طرح پتروشیمی شامل طرح های پتروشیمی، مروارید، کاویان، فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، عسلویه، پتروشیمی انتخاب در سال 1397 عملیاتی می شوند.

 

یوروی برزیلی به ایران،روی خوش نشان داد

'رودریگو دی آزردوسانتوس'در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی آبادان اظهار کرد: برای ارتقای مناسبات تجاری نیازمند ایجاد و تفاهم بانکی و ارزی دوجانبه هستیم.وی گفت: هم اکنون روابط تجاری دو کشور از سوی دو بانک برزیلی با شبکه بانکی ایران در حال انجام است ولی برای گسترش آن ازایجاد شعب بانکی ایران در برزیل نیز حمایت می کنیم.سفیر برزیل افزود: رای گسترش روابط بایدازظرفیت‌های بخش خصوصی ایران درتعاملات دوجانبه استفاده کرد. سفیر برزیل در ادامه گفت: سالانه حدود 100 میلیون دلار کالا از ایران به برزیل صادر می شود که این مقدار با توجه به حجم بالای واردات ایران از برزیل متوازن نیست.وی اظهار کرد: صادرات کالا از برزیل به ایران 2.6 میلیارد دلار در سال است. وگفت:کشور برزیل نیازمند خرید محصولات پتروشیمی، شیمیایی، نفتی و کود شیمیایی است وایران می تواند بخش مهمی از آن را برآورده کند.سفیر برزیل اظهارکرد:در بخش های اقتصادی، ورزشی و گردشگری آماده توسعه مناسبات با ایران هستیم و در زمینه صدور ویزا نیز مشکلی برای سرمایه گذاران و گردشگران ایرانی نیست. سفیر برزیل در ادامه آبادان را یک شهر راهبردی توصیف کرد و گفت: در صورت اعلام خواهر خواندگی آبادان با یکی از شهرهای برزیل کار صدور ویزا نیز تسهیل می شود. رییس اتاق بازرگانی آبادان نیز دراین نشست گفت:کشور برزیل پیش وپس از برجام مناسبات تجاری خوبی باایران داشته و  دارد.مسعود خیاط زاده گفت: اتاق اصناف به عنوان بخش خصوصی آماده همکاری دو جانبه با بخش خصوصی برزیل است.

 

پردیس به عمران،اولتیماتوم داد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اعلام این خبر که مرحله اول منابع مالی اوراق خزانه اسلامی به پردیس رسید گفت: پس از طرح شکایت متقاضیان به شرکت عمران و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، بعنوان داور، از برخی سازندگان زیاده خواه در این راستا طی هفته آینده مجموعه‌ای از تصمیمات و برخوردها با این‌گونه سازندگان انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره بیان کرد: معاون و قائم مقام وزیر دستور داده‌اند در این خصوص هیچ گونه مماشاتی با این دسته از سازندگان صورت نگیرد. ایشان گفتند بنده به نوبه خود از صبوری، متانت و البته هوشیاری مالکین محترم مسکن مهر پردیس که طی هفته‌های گذشته تحت تاثیرجوسازی برخی ازسازندگان زیاده‌خواه قرار نگرفته‌اند و در جوی آرام و هوشمندانه از طریق قانونی خواستار داوری شرکت عمران در خصوص کم‌کاری وبعضا تعطیلی برخی سازندگان شده‌اند، تشکر می‌کنم. این عزیزان مطمئن باشند تمامی گزینه‌ها برای برخورد با ایشان از طرف مجموعه وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است. وی هم‌چنین خبر داد: خوشبختانه طی هفته‌هایی که گذشت با پیگیری‌هایی که ازطرف مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین گروهی از متقاضیان از سازمان برنامه و بودجه صورت پذیرفت،منجر به دریافت مرحله اول اوراق خزانه اسلامی جهت تکمیل بخشی از عملیات آماده‌سازی و محوطه‌سازی بلوک‌ها و واحدها گردید. خوشبختانه با تزریق این منابع طی هفته‌هایی که در پیش داریم، می‌توانیم بخشی از کارها را تکمیل کنیم. لازم به ذکر است که بخش عمده‌ای از ۲۰ هزار واحدی که طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ توانستیم تکمیل کنیم و این روزها در حال تحویل هستند، توسط همین اوراق خزانه، آماده‌سازی،محوطه‌سازی و همچنین تکمیل خدمات زیرساختی آن‌ها،انجام پذیرفته است و امیدوارم بامساعدت مسولین ذی ربط و همکاری تمامی ارگانهای مربوطه و همچنین تخصیص به موقع منابع مالی هرچه سریعتر این پروژه ملی به سرانجام مقصود برسد.از مجموع ۸۲ هزار واحد مسکن مهر پردیس تا کنون ۲۴ هزار و ۶۰۰ واحد افتتاح و تحویل متقاضیان شده است.

 

آمازون،یزوس را در جهان،اول تر کرد

جف بزوس- مدیر عامل آمازون- که تنها فرد با ثروت بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان محسوب می‌شود با بالاتر رفتن قیمت سهام شرکت آمازون موفق شد در تنها دو روز، ۹ میلیارد دلار به ثروتش اضافه کند.به دلیل انتشار گزارش عملکرد بهتر از حد انتظار آمازون، ثروت خالص جف بزوس نیز همراه با سهام آمازون افزایش یافت. تا پایان معاملات روز جمعه، ثروت خالص او به ۱۳۰.۲ میلیارد دلار رسیده است که تقریبا ۲ میلیارد دلار کمتر از رکورد ثبت شده توسط وی است. او این رکورد را ۱۲ مارس امسال به ثبت رسانده بود.شرکت آمازون صورت درآمدهای سه ماهه نخست خود را منتشر کرد که طبق آن این شرکت ۵۱.۰۴ میلیارد دلار یعنی ۱.۲۶ میلیارد دلار بیشتر از پیش بینی ها سودآوری داشته است. درآمد خالص این شرکت نیز ۱.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.بزوس مالک ۱۶ درصد از سهام این شرکت است که خود آن را تاسیس کرد و ۹۵ درصد ثروت او نیز مرتبط به همین سهام ها است. بنابر این عملکرد سهام شرکت آمازون تاثیر موثر و مستقیمی بر ثروت وی دارد. هر سهم شرکت آمازون تا پایان معاملات هفته گذشته با ۴ درصد افزایش به ۱۵۷۸ دلار رسید.جف بزوس ۲۴ سال پیش کار خود را در شرکتی که در زمینه پوشش ریسک فعالیت می‌کرد ترک کرد و شرکت آمازون را در گاراژ خانه‌اش تاسیس کرد. با این حال تا سال ۱۹۹۷ طول کشید تا سهام آمازون به قیمت ۱۸ دلار در هر سهم عرضه عمومی شود و عملکرد سهام این شرکت چنان موفق بود که بزوس تنها در عرض یک سال موفق شد به جمع ۴۰۰ فرد ثروتمند آمریکا بپیوندد.بزوس هم اکنون با متنوع تر ساختن دارایی‌های خود مالک روزنامه " واشنگتن پست" و شرکت فضایی " بلو اسپیس اوریجین" است که هدف آن افزایش سهولت دسترسی به فضا و امکان مسافرت‌های افراد عادی به فضا است.

 

 

 

بدترین سناریوی علیه مسکو،گلوی آلمان را گرفت

بنابراعلام اتاق بازرگانی مشترک روسیه و آلمان، زیان شرکت های آلمانی فعال در روسیه از تحریم های آمریکا علیه مسکو، در بدترین سناریو می تواند به ۱.۵ میلیارد یورو برسد.به نقل از اسپوتنیک، بنابر بیانیه اتاق، طبق نظرسنجی های صورت گرفته، زیان کوتاه مدت  در سال مالی کنونی می تواند به ۳۷۷ میلیون یورو برسد. زیان میان مدت با رویکردی محافظه کارانه تا ۰.۸۲ میلیارد یورو تخمین زده شده است و در بدترین حالت، شرکت کنندگان درنظرسنجی انتظار زیان ۱.۵ میلیارد یورویی را دارند.طبق این بیانیه، یکی از اهداف سفر آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان - به آمریکا معاف شدن شرکت های بزرگ آلمانی که دارای روابطی بامقامات روسی و تجار موجود درلیست تحریمی آمریکا هستند، از تحریم های دولت آمریکا است.آمریکا روز ششم ماه میلادی جاری، برخی از تجار و مقامات روسی و شرکت هایی که توسط آن ها کنترل می‌شود را تحریم کرد که نام اولگ دریپاسکا، مدیر عامل شرکت گازپروم و برخی دیگر از مقامات عالی رتبه روس به چشم می خورد. تنها چند روز بعد ۳۸ مقام و تاجر دیگر روس به تحریم ها افزوده شدند.

 

خانه طلاپوش پایتخت به سرقت رفت

سارقان ۲ میلیارد تومان طلا و سنگ قیمتی از یک خانه در غرب تهران سرقت کردند.مردی در تماس با پلیس از سرقت میلیاردی طلا و جواهر از خانه اش در غرب تهران خبر داد. بلافاصله ماموران کلانتری ۱۱۸ ستارخان برای بررسی موضوع به محل سرقت در میدان توحید رفتند.صاحبخانه در مورد نحوه سرقت از خانه اش گفت: امروز وقتی از میهمانی به خانه آمدم، متوجه شدم در خانه ام تخریب شده است. وارد خانه شدم، وسایل بهم ریخته بود. وقتی به سراغ محل جواهرات رفتم، متوجه شدم سرقت آن‌ها شدم.مالباخته در مورد طلا‌های سرقتی گفت: تعدادی برلیان، سنگ‌های قیمتی، شمش و طلا به ارزش دو میلیارد تومان به سرقت رفته است.با ارسال پرونده به پلیس اگاهی، تحقیقات برای شناسایی سارقان آغاز شد.

 

حباب سمی خودرو،ساعتی شد

کاهش عرضه خودرو در بازار باعث شده تا انواع خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش یک تا 4 میلیون و 500 تومانی قیمت ها باشد، البته روند افزایش قیمت ها ساعتی بوده و قیمت‌های صبح و ظهر تفاوت دارد.بررسی بازارخودرو نشان میدهد قیمت پژو 207 اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 500 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت 63 میلیون تومان به فروش می رسد. دنا نیز با افزایش یک میلیون و 800 هزار تومانی با قیمت 46 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 800 هزار تومانی با قیمت 36 میلیون و 800 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش 2 میلیون و 100 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 300 هزار تومان فروخته می شود.همچنین ساندرو استپ وی اتوماتیک هم باافزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 71 میلیون تومان،پژو206صندوق دار با افزایش 2 میلیون و500 هزارتومانی با قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومان، پژو 405 اس ال ایکس  با افزایش 1 میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 35 میلیون تومان، تندر پلاس با افزایش یک میلیون و 200 هزار تومانی با قیمت 60 میلیون و 200 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد.

 

تورم 97 دامن خرده فروش ها را هم گرفت

گزارش خُرده فروشی مواد خوراکی را برای هفته منتهی به ۳۱ فروردین ماه سال جاری منتشر شد که بر این اساس نرخ چهار گروه مواد خوراکی ثابت، قیمت چهار گروه کاهش و نرخ سه گروه دیگر افزایش یافت.به نقل از بانک مرکزی، بر همین  اساس نرخ لبنیات، برنج، گوشت قرمز وقند وشکر نسبت به هفته قبل  از آن ثابت اما نرخ تخم مرغ ۳.۹ درصد، حبوب ۰.۳ درصد، میوه  های تازه ۱.۱ و سبزی های تازه ۲.۵ درصد کاهش یافت. همچنین نرخ گوشت مرغ ۲.۱ درصد، چای ۲.۵ درصد و روغن نباتی ۰.۱ درصد افزایش داشته است.در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۰.۲ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل ۳.۹ درصد کاهش یافت و شانه ای ۱۲۶ هزار تا ۱۵۰ هزار ریال فروش می رفت.در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه دو معادل ۰.۳ درصد افزایش داشت. در گروه حبوب قیمت نخود بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۰.۷ درصد کاهش یافت.و بهای گوشت مرغ معادل ۲.۱ درصد افزایش داشت. بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود.در این هفته قیمت قند، شکر و انواع روغن نباتی جامد ثابت بود و بهای چای خارجی معادل ۲.۵ درصد و روغن نباتی مایع ۰.۱ درصد افزایش یافت.

 

برجام،دیوار اروپایی را برداشت

علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، اظهار امیدواری کرد که این همایش در حوزه توسعه همکاری‌ها بین ایران و اروپا با توجه به اینکه اروپا شریک بزرگ تجاری ایران است، منجر به یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات و موانع پیش رو شود.دیواندری در ادامه سخنرانی خود درششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا،گفت:با وجود آنکه دو سال از برجام می‌گذرد و همچنان مشکلاتی در اتصال بانک‌های ایران با نظام بانکی بین‌المللی وجود دارد، اما موفقیت‌های بزرگی نیز حاصل شده است.رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه، شرایط امروز نظام بانکی ایران قابل مقایسه با قبل از برجام نیست، اظهار داشت: نظام بانکی ایران در دوره تحریم با محدودیت‌‍های جدی روبه رو بود؛ بعد از برجام گشایش‌های خوبی انجام شد گرچه توقع و انتظار مسئولین ایران برطرف نشده است.وی اعلام کرد: بعد از برجام حدود ۸۳۵ رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی برقرار شده در حالی که قبل از برجام تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها ۵ تا ۶ بانک حاضر به همکاری با ایران بودند. دیواندری اعلام کرد:در طول دو و نیم سال گذشته۳۸ هزار و ۴۰۹ ال سی توسط نظام بانکی ایران باز شده و بیش از ۱۵۰ هزار تراکنش بانکی با ارقام قابل توجه انجام شده است. دبیر ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا ادامه داد: بعد از برجام ۸۷ میلیارد دلار منابع مالی ایران مدیریت شده که دستاورد خوبی بوده هرچند توقع ما بیش از این بوده است.

 

سرحدی،ماجرای پول‌های بدون حساب و کتاب را تمام کرد

احمدرضا سرحدی عضو سابق سازمان نظام مهندسی با اشاره به وجود فساد در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اظهارکرد: سازمان نظام مهندسی طبق ماده 3 قانون،یک مجموعه غیرانتفاعی و غیردولتی است که  تنها وظایف خاصی بر عهده دارد و متأسفانه  از 4تا5 سال پیش  با تغییر ماهیت پول‌های میلیاردی  بدون حساب و کتاب وارد این سازمان شد.سرحدی با بیان اینکه متأسفانه هیچ کنترلی روی ورود و خروج  این پول‌ها نبوده است،به دومین فساد این سازمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه  از طریق پول‌هایی که وارد این سازمان می‌شود برخی از افراد اقدام به  رأی خریدن، برگزاری مجامع فرمایشی یا استخدام‌های فله‌ای  اقوام می‌کنند  و سایر مبالغ  در قالب پاداش  و مزایا در این سازمان تقسیم می‌شود.این کارشناس مسکن در ادامه به کلاهبرداری 40 میلیارد تومانی که در چند سال گذشته رخ داده  اشاره کرد و گفت: در دوره هیئت مدیره قبلی یک شرکت سفارش شده پروژه و تسهیلات  خاص به سازمان نظام مهندسی استان تهران ارائه می‌کند و این سازمان بلافاصله اقدام به معامله و خریدوفروش می‌کند. در  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان یک مجموعه غیرانتفاعی حق هیچ‌گونه خرید یا فروشی را ندارد.عضو هئیت مدیره سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان  یاداور شد: ساختمان سازمان نظام مهندسی استان تهران در شهرک غرب قرار دارد اما این  حساب 40 میلیاردی در یکی از شعبه های میدان بهمن باز شد و بعد از مدتی به بهانه گرفتن وام و دادن وثیقه به طور کامل از بین رفت.سرحدی تأکید کرد: قطعا جابه‌جایی این 40 میلیارد تومان بدون هماهنگی نبوده و سازمان نظام مهندسی به طور کامل در جریان بوده است اما متأسفانه بعد از گذشت چندین سال نه اصل پول و نه حتی سود این وام در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار نگرفته و حساب نظام مهندسی استان تهران توقیف شده است.وی گفت: کل هیئت مدیره دوره ششم طبق ماده 14 قانون در این قضیه مسئولیت مشترک دارند و هیئت رئیسه به صورت خاص،خزانه‌دار،دبیر و نایب رئیس در جریان این کلاهبرداری بوده‌اند.سرحدی بااشاره به اینکه وزارت راه وشهرسازی می‌توانسته بااین قضیه و کلاهبرداری برخورد کند اما متاسفانه تا به امروز هیچ کاری نکرده است، افزود: نکته جالب در این موضوع آن است که در دوره هفتم نظام مهندسی متهمان اصلی  این کلاهبرداری، تأیید صلاحیت شده‌ و مجددا وارد هیئت مدیره شده‌اند.

 

ارشاد به کمپین حامیان داخلی نپیوست

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظرفیت تولید کاغذ داخلی جوابگوی نیاز کل کشور نیست و به همین علت ناچاریم کاغذ وارد کنیم. همایون امیرزاده افزود: خوشحال هستیم که به این موضوع سیاست گذاران ارزی و پولی کشور توجه کرده اند و همین که در طول چند سال، تعرفه کاغذ حدود 5 درصد باقی مانده است توانسته بخشی از این نگرانی ها را برطرف کند.امیرزاده گفت: براساس مصوبات پارسال دو موضوع مهم اتفاق افتاد، یکی «تثبیت قیمت کاغذ» بود که با استفاده از ارز مبادلاتی محقق شد و  دیگری « افزایش نیافتن تعرفه واردات کاغذ مورد نیاز» بود.وی با اشاره به اتفاق اخیر درباره قرار گرفتن کاغذ در گروه کالاهای اساسی افزود: اهمیت کاغذ بر کسی پوشیده نیست و هر قدر از این بخش حمایت شود،ما شاهد ثبات بیشتری در بازار نشر هستیم چون بازار نشر، آسیب پذیر است و اگر تکانه های ارزی و پولی درست مدیریت نشود،خسارت های جبران ناپذیری بر آن وارد می شود.وی درباره جدیدترین خبرها از کارگروه کاغذ گفت: الان در وزارت صنعت،معدن و تجارت مسیر خوبی در حال طی شدن است و وارد کنندگان و مصرف کنندگان در یک فضای تعاملی بسیار خوبی قرار دارند.مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: البته ما ضلع دیگری هم داشتیم و آن بانک مرکزی بود که به کمک ما آمد. در بخش قانون گذاری هم، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که برگزار کرد، با معرفی یک نماینده به کارگروه کاغذ، نقش مهمی ایفاکرد.قیمت کاغذ کتاب ومطبوعات، در ماه های اخیر به علت نوسانات ارزی بسیاری از دست اندرکاران نشر را با مشکل روبرو کرد.بعد از اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص قرار گرفتن کاغذ در گروه کالاهای اساسی این مسأله کنترل شد اما به گفته دست اندرکاران نشر، تا پیدا کردن یک راه حل اساسی در این باره زمان زیادی مانده است.به علت مشکلات ارزی و تأثیر آن بر بازار کاغذ، پارسال کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد تا مشکل قیمت کاغذ برطرف شود.

 

مرکز خدمات هم به خارجی ها"نه"گفت

حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات در جمع کارکنان این مرکزگفت: برای انتخاب شعار سال، شرایط سازمان و عوامل دیگر بررسی می‌شود تا اینکه به چند محور مهم برای انتخاب برسیم و نیاز است با همدلی و همراهی و بسیج عمومی تلاش کنیم گام‌های بهتر و بیشتری برای تحقق آن برداریم.رئیس مرکز خدمات، اعلام کرد: برای سال 97 شعار «مرکز خدمات؛ منسجم، جهادی، اثربخش در خدمت و پیشرو در توانمندسازی خانواده‌ها» انتخاب شده است.وی با بیان اینکه اگر انسجام سازمانی نباشد نمی‌توانیم اهدافمان را عملی کنیم گفت: اگر سازمان بخواهد پویا باشد تا به اهدافش برسد به انسجام سازمانی نیاز دارد و همه واحدهای مرکز باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند. رئیس مرکز خدمات تصریح کرد: کارکنان مرکز باید به کیفیت و اثربخشی خدمات توجه کنند؛ باید بررسی کنیم خدمات ما چه نقشی در تحقق اهداف حوزه دارد و اگر بناست خدمتی ارائه کنیم با روش مناسب و با کیفیت و اثربخشی باشد.وی افزود: سال گذشته بحث معیشت و ارتقای خانواده‌ها در حوزه معیشت و کارآفرینی مطرح بود و امسال علاوه بر کارآفرینی، به ارتقای فرهنگی و تحکیم خانواده نیز باید توجه شود. وی با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی یعنی نجات جوانان و رشداقتصادی،گفت:ضربه زدن به تولید و واردات بی‌رویه منجر به بیکاری می‌شود و بیکاری سرچشمه فساد است.وی با بیان اینکه خرید کالاهای خارجی در حالی که مشابه ایرانی دارد به هیچ وجه در مرکز خدمات قابل قبول نیست، عنوان کرد: اگر کسی عمداً کالای غیرایرانی خرید کند به کشور خیانت کرده است. شرعاً وقانوناً درست نیست بیت‌المال را درجای دیگری هزینه کنیم در حالی که می‌شود در حمایت از کالای ایرانی مصرف کرد.

 

 

مسکو،گوجه های ترک را ترخیص کرد

به نقل از راشاتودی، روسیه توافق کرد تا به ممنوعیت واردات گوجه فرنگی ترکیه ای که به عنوان یک محصول کلیدی درحوزه کشاورزی برای ترکیه محسوب می شود، پایان می دهد. این اقدام مسکو در زمانی اتخاذ شد که روابط ۲ کشور رو به بهبود است.همچنین این ممنوعیت از اول ماه می به صورت رسمی اعمال می شود. بر اساس این توافقنامه جدید، ترکیه مجاز به صادرات گوجه فرنگی تا سقف ۵۰ هزار تن در سال است. در عوض ترکیه مجاز به صادرات گوشت گاو به ترکیه خواهدبود.پیش ازاعمال این ممنوعیت ترکیه سالانه ۳۶۰ هزار تن گوجه فرنگی به روسیه صادرمیکرد.بر پایه این گزارش، مسکو در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل سرنگونی هواپیمای جنگی خود توسط ترکیه، یکسری تحریم های اقتصادی علیه آنکارا اتخاذ کرد و از آن زمان به بعد برخی از تحریم ها رفته رفته کاهش پیدا کرد. البته ممنوعیت عرضه گوجه فرنگی ترکیه ای به روسیه تا نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه داشت.

 

گمرک،آمار اتو را خطرناک خواند

براساس آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال ۹۶ بالغ بر هزار و ۸۲۰ تن اتوی برقی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.به گزارش میزان، براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار و ۸۲۰ تن اتوی برقی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.براساس واردات این حجم اتو به کشور، ۱۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۸۳۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۵۱ میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۲۷۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.گفتنی است اتوی برقی از کشور‌های چین، امارات متحده عربی، آلمان، ایتالیا، ترکیه، رومانی، عمان وارد ایران شده است.در این میان کشور چین اولین و بزرگترین صادرکننده اتوی برقی به ایران بوده است که با صادرات هزار و ۱۱ تن درآمد ۵ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۱ دلاری را به خود اختصاص داده است.بعد از چین، کشور ترکیه دومین صادرکننده اتو به کشور بوده است که در ۱۲ ماهه سال ۹۶ با صادرات ۳۰۴ تن از این کالا درآمد ۳ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۸۵ دلاری را به خود اختصاص داده است.

 

دیوار بانکی اروپا،فرو ریخت

«آنه ماری فندر هیدن»در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در تهران، از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ سیاسی و دیپلماسی چندجانبه موفق یاد کرد و گفت: این توافق برای اتحادیه اروپا و ایران بسیار مفید بود.وی افزود: نمی توان پنهان کرد این توافق توسط یکی از طرفین در ماه های اخیر تحت فشار است که نوعی عدم قطعیت را بوجود می آورد. فندر هیدن، با تاکید بر پایبندی اتحادیه اروپا به برجام، از سوی 28 وزیر عضو این اتحادیه اظهار کرد: برجام نه تنها قابل مذاکره مجدد نبوده بلکه از طرف یک عضو طرف معاهده نیز قابل تغییر نیست.وی افزود: با اجرای برجام، تحریم ها علیه 300 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی برداشته و از زمان تصویب برجام بسیاری از موانع تولید نفت ایران برداشته شد؛ امروز میزان تولید ایران به پیش از تحریم ها رسیده است.فندر هیدن ادامه داد: یک سال پس از برجام، میزان تجارت ایران و اروپا 2 برابر و میلیاردها دلار بدهی های ایران پرداخت شد ضمن آنکه تولید ناخالص داخلی ایران نیز ناگهان 12 درصد رشد کرد.براساس گزارش صندوق ین المللی پول، رشد اقتصادی ایران به زودی به حدود پنج درصد می رسد.این مقام مسئول، همه مشکلات در مسیر روابط بانکی را مربوط به تحریم ها ندانست و گفت: شفافیت مالی و اجرای مقررات بین المللی می تواند به بهبود روابط منجر شود.وی به استقبال وحمایت اتحادیه اروپا از بهبود جایگاه ایران در گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) و نیز عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و افزود: اتحادیه اروپا، ایران را در زمینه سرمایه گذاری های کوچک و متوسط یاری خواهد کرد.وی تصریح کرد: ما باید برای حفظ و پایبندی برجام بکوشیم؛زیرا اتحادیه اروپا روی این توافق سرمایه گذاری زیادی کرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha